Merkwaarden Atie

Merkpersoonlijkheid Atie van Olst KenMerkend Featured Image
Mijn basis merkwaarden zijn enthousiasme en empathie; wie mij kent, zal dat direct beamen. Daarnaast ben ik ondernemend en activerend. Verbindend, dat is de merkwaarde waarmee ik onderscheid laat zien ten opzichte van anderen met dezelfde ambitie. De belofte is concreet resultaat, met de ambitie dat de ‘echte uniciteit’ zichtbaar wordt. Echte uniciteit, dat lijkt dubbelop, maar het gaat echt heel nadrukkelijk om een positionering die uniek én echt is. De volgende KenMerkende berichten zijn voorbeelden van recent werk die mijn merkpersoonlijkheid duidelijk KenMerken.

BIOLS.EU internationale campagne voor biologisch

Het Italiaanse EOP (European Organic Partners en het Nederlandse Bionext zijn een samenwerkingsverband aangegaan om biologische voeding in Duitsland, Frankrijk en Italië op de kaart te zetten. De communicatiecampagne BIOLS.EU (BIOrganicLifeStyle) wordt mede gefinancierd door de Europese Unie. Op verzoek van Bionext en in opdracht van Veronafiere Spa (Italië) ben ik verantwoordelijk voor de uitvoering van onder andere PR-activiteiten, videoproducties en (online) advertising in Duitsland, Frankrijk en Italië. Belangrijkste insteek daarbij is de belangen van de Nederlandse biologische sector binnen het project te behartigen. De meerjarige campagne eindigt in de loop van 2022.

TOP mosselen

Yerseke is het hart van de Nederlandse mosselsector.
In opdracht van de Producentenorganisatie Mosselcultuur werkte ik van eind juli tot begin september 2019 met Tilly Sintnicolaas aan een plan om mosselen in Nederland en in Vlaanderen meer Top Of Mind te maken: het programma TOP mosselen. Aanleiding was de openstelling van een Europese subsidieregeling voor de visserijsector. Met een strategisch plan op 1 A4 zijn mosselvissers/-kwekers en de mosselhandel overtuigd van de te varen koers. Het plan is vervolgens uitgewerkt in een driejarige marketing- en communicatiecampagne. Onderdelen van het plan zijn een duurzaamheidsstrategie, innovatiestrategie, horecastrategie, mediacampagne, online campagne, instore campagne en diverse evenementen. De aanvraag voor subsidie is in september 2019 ingediend en op 31 maart 2020 kwam het officiële bericht van goedkeuring. De campagne is inmiddels van start gegaan.

Perscommunicatie symposium duurzaamheid

ISEAL Global Sustainability Standards Symposium keynote speaker
Op 18 juni 2019 vond in Madurodam in Den Haag het Global Sustainability Standards Symposium plaats. Tilly vroeg mij de perscommunicatie te verzorgen. Wat een superleuke klus was dit, het schrijven van persberichten, het interviewen van keynote speakers, de mediacontacten en natuurlijk de contacten met opdrachtgever ISEAL, die dit internationale symposium over duurzaamheid organiseerde.

HOI netwerkactiviteiten

Als eigenaar van HOI organiseerde ik regelmatig sociale netwerkactiviteiten voor Nederlandstaligen in Singapore. De maandelijkse koffieochtend voorzag in een belangrijke functie, lunches aansluitend op een culturele activiteit boden de gelegenheid om lekker na te praten. Mensen die in het buitenland wonen, willen zeker niet uitsluitend met mensen die hun eigen taal spreken omgaan. Maar zo af en toe is het contact met Nederlandstaligen wel heel waardevol. Deze foto is gemaakt bij ‘I am’ in Singapore, voor een extra Nederlands tintje.

De boer op!

In het kader van de EU-campagne ‘Discover Farmhouse Cheese’ ontwikkelde ik in opdracht van de Bond van Boerderij-Zuivelbereiders het concept Boerderij-Beleving. Vele duizenden grote en kleine mensen ontdekten inmiddels zelf op een kaas-/zuivelboerderij hoe Echte Boerderijzuivel op de boerderij gemaakt wordt, met de melk van de eigen koeien, schapen of geiten. Het programma bestaat o.a. uit: luisteren naar het verhaal van de boer(in), een excursie met bezoek aan stal en weide én aan de kaas- en zuivelmakerij, kinderen helpen de boer met het voeren van het vee en maken hun eigen boter en karnemelk. En natuurlijk maakt een proeverij deel uit van het programma. Ook in Ierland en Duitsland worden de Boerderij-Belevingen georganiseerd.

Culturele activiteiten in Singapore

Als eigenaar van HOI Singapore organiseerde ik veel totaal verschillende culturele activiteiten voor Nederlandstaligen. Die waren erop gericht om in deze stadstaat, die vaak wordt gekarakteriseerd als ‘Asia light’, kennis te maken met de Aziatische cultuur. Voor wie er oog voor heeft en er op gewezen wordt, zijn er zo veel Aziatische invloeden te ontdekken! Deze foto is gemaakt tijdens de ‘Hungry Ghost Festival tour’, een te bizar festival met Chinese oorsprong. Een andere mooie activiteit was bijvoorbeeld de ‘Feng Shui tour’, waar deelnemers versteld stonden van de zichtbare invloed van feng shui op de Singaporese architectuur. De foto boven de ‘KenMerkende berichten’ op de Homepage is gemaakt tijdens een food tour, één van de eerste tours die ik organiseerde in Singapore. Persoonlijk ben ik geen liefhebber van de smaak en de geur van de ‘durians’ in de roze manden, maar de Singaporezen zijn er gek op.

Eerste exemplaar boekje Wie Wat Waar in Singapore

Zomer 2017 overhandigde ik het eerste exemplaar van het boekje ‘Wie Wat Waar in Singapore’ aan Margriet Vonno, die toen net gestart was als de nieuwe Nederlandse Ambassadeur. Het boekje is een handig naslagwerk voor Nederlandstaligen om hun weg te vinden in Singapore, uitgegeven door Helutrans en HOI gezamenlijk. De inhoud, tekst en opmaak van het boekje zijn volledig van mijn hand.

HOI cursus Singapore

Van 2016 tot eind 2018 was ik eigenaar van HOI Singapore, een netwerk voor Nederlandstaligen in Singapore. Een aantal keren per jaar organiseerde ik de HOI introductiecursus. Nederlandstalige nieuwkomers wisten zo snel hun weg te vinden op allerlei gebied. Ook het boekje ‘Wie Wat Waar in Singapore’ helpt Nederlandstaligen in Singapore op weg.

Event organisatie verkiezing lekkerste boerenkaas

In opdracht van de Bond van Boerderij-Zuivelbereiders organiseerde ik 16x de jaarlijkse verkiezing van boerenkaas. De laatste jaren werd daar tevens de verkiezing van andere zuivelproducten van de boerderij aan toegevoegd. Met een technische keuring door keurmeesters, een proeverij door smaakdeskundigen, een feestelijke prijsuitreiking en een publieksevent. Jaarlijks goed voor een hoge PR-waarde; de winnende boeren en de gehele branche waren blij met de gerealiseerde vrije publiciteit.

PR campagne Chileense vissector

PR campagne voor Chileense vissector gerelateerd aan de Seafood Expo global in Brussel, samen met Bureau van Sintnicolaas.
Diverse malen organiseerden Tilly Sintnicolaas (Bureau van Sintnicolaas) en ik gezamenlijk een PR-campagne voor de Chileense vissector, gerelateerd aan de Seafood Expo Global in Brussel, in opdracht van ProChile. Met elke keer een andere creatieve insteek voor een spraakmakende ontvangst van de internationale pers, op diverse toplocaties, waaronder het Atomium. Ook voor andere opdrachtgevers werken Tilly en ik regelmatig samen.

Videoproducties ‘oer van de boer’

Videoproductie Oer van de Boer EU-campagne BBZ Discover Farmhouse Cheese Atie van Olst TimE Food Solutions
In het kader van de EU-campagne ‘Discover Farmhouse Cheese’ was ik verantwoordelijk voor concept, ontwikkeling en productie van video’s
over de bereiding van boerderijzuivel en van boerenkaas op de boerderij. Samen met 
boerendochter Lisa en de filmploeg bezochten we een aantal dagen lang kaas- en
zuivelboerderijen voor de opnames van het melken van het vee tot en met het keren van de kazen op de planken.

Kaas- en zuivelbuffet FACE netwerkbijeenkomst in Gouda

Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de Bond van Boerderij-Zuivelbereiders organiseerde ik samen met de BBZ eind 2014 de jaarlijkse EU-netwerkbijeenkomst van FACE (Farmhouse and Artisan Cheese and Dairy Producers European Network) in Gouda. Eén van de onderdelen waar ik met veel plezier aan gewerkt heb was het bijeenbrengen van ca. 200 verschillende kaas- en zuivelproducten, allen ambachtelijk gemaakt op Europese boerderijen, tot een fantastisch kaas- en zuivelbuffet. Tot eind 2017 was ik binnen het EU-netwerk FACE voorzitter van de werkgroep ‘marketing’.

PR campagne Hollandse tomaten

Onder het motto ‘Wo ist die Wasserbombe geblieben?’ organiseerde ik in Venlo een persbijeenkomst voor internationale journalisten om het imago van de Nederlandse glastuinbouw positief te beïnvloeden. Gebaseerd op al het moois dat de Nederlandse tuinbouw te bieden heeft.

Eten (en drinken): alles draait om smaak

Op uitnodiging van Tilly Sintnicolaas nam ik deel aan een proeverij van rauwe melk in de FoodValley Regio. Zelf organiseerde ik tal van proeverijen voor diverse opdrachtgevers: in de glastuinbouw (o.a. komkommer, paprika en tomaat), voor venkel, in de boerderijzuivelbranche, voor onnoemelijk veel boerenkazen en andere boerderijzuivelproducten. En in Singapore – als eigenaar van HOI – verzorgde ik onder andere een bier- en een wijnproeverij. Wijn en melk, in beiden proef je ‘terroir’, ras en veel smaakvariatie.